Bl. Alexandra da Costová (1904 - 1955)									 							 			 			 		 				 			 				 Sviatok: 13. októbra

 
Krátky životopis
Blahoslavená Alexandra da Costová, saleziánska spolupracovníčka, sa   narodila 30. marca 1904 v Balasare v Portugalsku. Matka ju spolu s jej   sestrou Diolindou vychovávala v kresťanskom duchu. Alexandra zostala   doma do siedmich rokov. Potom ju poslali do Póvoa do Varzim do služby v   rodine jedného stolára, aby mohla navštevovať základnú školu, ktorá v   tom čase v Balasare nebola. Po návrate do Balasara pracovala ako   roľníčka. Vďaka svojej veľmi živej, vtipnej a citlivej povahe ju často   vyhľadávali jej priateľky.
Ako štrnásťročná vyskočila z okna do záhrady pri ich dome, aby si   zachránila svoju čistotu pred žiadostivosťou istých ľudí so zlými   úmyslami. Po piatich rokoch, čo si pri tomto páde porušila chrbticu,   zostala úplne nehybná. To ju donútilo byť na lôžku viac ako tridsať   rokov.
Starala sa o ňu jej staršia sestra. Prosila o milosť uzdravenia, ale   Mária jej vyprosila inú milosť – aby dokázala prijať utrpenie a vedela   ho obetovať za spásu duší. Účasť na saleziánskej charizme v jej   trpiteľskej forme, ktorú prežíval aj don Beltrami, don Czartoryski, don   Variara a sestra Eusebia, inšpiruje aj Alexandru. Ponúkne sa ako obeť   Kristovi za obrátenie hriešnikov a pokoj vo svete: „Nemám žiadny iný   cieľ okrem toho, aby som vzdala slávu Bohu a pomohla spasiť duše.“
Štyri roky (1938 – 1942), prekonajúc stav trvalej paralýzy, nezišla z   lôžka a 182-krát znovu a znovu každý piatok tri dlhé bolestné hodiny   prežívala utrpenie Krista. Žiadala o možnosť zasvätiť svet   Nepoškvrnenému srdcu Panny Márie a Svätý Otec Pius XII. jej ju aj udelil   (31. októbra 1942).
Od 27. marca 1942 až do svojej smrti – trinásť rokov a sedem mesiacov –   neprijala žiaden nápoj ani iný druh jedla ako každodenné sväté   prijímanie. Túto nevysvetliteľnú udalosť vedecky potvrdili rôzni lekári,   neraz aj spôsobom, ktorý bol pre Alexandru veľmi ponižujúci. Bola   veľkou mystičkou. V spojení s Ježišom vo svätostánkoch po celom svete   zažívala extázy a zjavenia.
Pán chcel, aby jej druhým duchovným vodcom bol salezián don Umberto   Pasquale, ktorý uchoval jej cenný denník. Alexandra súhlasila a zároveň   sa stala saleziánskou spolupracovníčkou. Vravievala: „Cítim veľkú   jednotu so saleziánmi a spolupracovníkmi z celého sveta. Koľkokrát   upieram svoj pohľad na diplom príslušnosti k spolupracovníkom a v   spojení s nimi obetujem svoje bolesti za spásu mladých! Milujem   kongregáciu. Milujem ju veľmi a nikdy na ňu nezabudnem ani tu na zemi,   ani v nebi.“ 
Tisícky ľudí prichádzali k jej lôžku, aby sa konfrontovali s jej   slovami. Dňa 13. októbra 1955 zomrela v Balasare, kde je aj pochovaná   otočená smerom k svätostánku. Prichádzajú ju sem navštíviť zástupy   pútnikov. Za blahoslavenú ju vyhlásil Svätý Otec Ján Pavol II. dňa 25.   apríla 2004 v Ríme.
Na duchovné čítanie
Energická facka
Dvanásťročná Alexandra išla slúžiť k istému sedliakovi, ktorý býval   neďaleko. Tak to robili mnohé chudobné portugalské dievčatá. Tento   surový človek však od nej vyžadoval prácu nad jej sily a okrem toho   rozprával a správal sa ako grobian. „Pre každú maličkosť ma urážal a   ponižoval pred hocikým. Bola som mladá a od prírody veselá, ale toto ma   trápilo,“ spomínala Alexandra. 
Alexandra to už nevládala znášať a prv než vypršalo päť mesiacov,   odišla. Neostala však rodine na ťarchu, a keďže bola dosť silná, pustila   sa do práce na poli. Táto trinásťročná nádenníčka pracovala tak dobre,   že dostávala plat ako jej matka. Zdvíhala vrecia s obilím ako dospelý   človek. Keď si akýsi ženatý muž dovolil neslušne s ňou žartovať,   strelila mu zvučné zaucho. Podobne aj bohatému mládencovi, ktorý ju   čakal po práci a chcel sa jej dotknúť, povedala rozhodné nie.
Alexandra dovŕšila štrnásť rokov a stalo sa z nej pekné dievča, mnohí sa   za ňou obzerali. Aj gazda, u ktorého slúžila ako dvanásťročná, po nej   zahorel hriešnou túžbou a rozhodol sa násilne vojsť do ich domu s   ďalšími dvoma kumpánmi.
Skok cez okno
Alexandra spomínala: „Bola som so svojou sestrou a s jednou trochu   staršou kamarátkou doma a šili sme. Naraz sme zbadali troch chlapov,   ktorí sa blížili k nášmu domu. Diolinda mi povedala:
,Zatvor dvere.‘
Hneď nato začali búchať a rozkázali nám otvoriť.
,Nemáte tu čo robiť, tak vám neotvoríme!‘ odpovedala Diolinda. 
Vtedy sme počuli, že udreli nejakým ťažkým predmetom do dverí a vyvalili   ich. Dvaja z neželaných návštevníkov napadli Diolindu a kamarátku.  Bola  som stratená. Rozhliadla som sa po izbe a zbadala som, že okno je   otvorené, tak som vyskočila. Bol to ťažký pád, lebo som skočila z výšky   štyroch metrov. Pocítila som silnú bolesť v chrbtici. Len čo sa mi   podarilo vstať, vytrhla som viničný kôl a bežala som do domu brániť   sestru a priateľku. Kolom som mlátila chlapov hlava nehlava a kričala   som: 
,Preč odtiaľto, vy psi!‘
Nakoniec odišli a my sme sa úplne vyčerpané dali znovu do práce.   Zakrátko sa ma zmocnili veľké bolesti, takže som bola dlhšie obdobie   odkázaná na posteľ.“
Lekárske prehliadky, namáhavé cesty po nemocniciach viacerých miest. Lekár v Oporte Ján di Almeida matke bez okolkov povedal:
„Ostane navždy ochrnutá.“ 
Devätnásťročná Alexandra zaľahla a už viac nevstala. Don Umberto   Pasquale sa viac ráz stretol s človekom, ktorý ju chcel znásilniť.   Napísal: „V jeho srdci je veľká búrka. Jedného dňa mi so slzami v očiach   povedal:
,Je to svätica a mojou vinou je prikovaná na posteľ!‘“
Alexandrino zdravé a silné telo, ktoré jej matka prirovnávala k nezbednému kozľaťu, sa navždy stalo nehybnou troskou.
Tajomne kráčala s Bohom
A tu sa začalo vznešené a pre nás nepochopiteľné Božie dielo. Boh z   tejto nehybnej trosky vytvoril mystickú obetu vedľa ukrižovaného Ježiša   pre spásu hriešnikov celého sveta. Táto dlhá cesta je pre nás, a často   bola aj pre Alexandru, nepochopiteľná. Podľa nášho zmýšľania „niečo za   niečo“ môžeme len s úctou tušiť a usilovať sa pochopiť, čo sa  odohrávalo  pri výmene vzájomnej lásky medzi Bohom a jeho Alexandrou.  Sám kardinál  Emanuel Cerejeira, patriarcha v Lisabone, ktorý mal na  starosti neľahkú  službu kresťanom z celého Portugalska, napísal, že ho  veľmi teší, keď  počuje, ako sa jeho meno spája s menom Alexandry.
Spočiatku Alexandra robila všetko preto, aby sa uzdravila. S dôverou sa   obracala na lekárov a podriaďovala sa každému liečeniu, ktoré jej   radili. Pánu Bohu sľúbila, že keď sa uzdraví, bude po celý život nosiť   smútočné šaty, hoci sa jej páčilo obliekať sa luxusne. Matka, sestry a   sesternice sa modlili deviatniky a dávali Bohu rozličné sľuby za jej   zdravie. Alexandre však sily pomaly ubúdali a ona zároveň cítila, že   zosilnieva jej potreba modliť sa a milovať, duchovne sa spájať s Pánom   Ježišom. Ponúkla sa Bohu ako obeta za hriešnikov. Túžba po uzdravení sa   postupne rozplynula a, naopak, rástla láska k dušiam, ktorým hrozilo   zatratenie, a prianie myslieť len na Boha.
(Úryvok je z knihy Svätci saleziánskej rodiny, Teresio Bosco, vydavateľstvo DON BOSCO 2003)
 
Ranná meditácia na deň duchovnej obnovy alebo iný deň mesiaca:
„Ty si pre mňa dôležitý,“ hovorí mi Boh Stvoriteľ;
 
   Prijmi celou svojou bytosťou lásku, ktorú ti Boh daroval ako prvý. (Porov. 1 Jn 4,19)
   Zostaň zakotvený v tejto istote, ktorá jediná je schopná dať zmysel, silu a radosť tvojmu životu: ty si pre Boha dôležitý. On ťa obklopuje svojou láskou, stará sa o teba, chráni ťa ako zrenicu svojho oka. „Ujal sa ho a dával naň pozor, striehol ho ako zrenicu oka.“ (Dt 32,10)
Čože je človek, že Pán Boh, Stvoriteľ neba a zeme, naň pamätá? Čím sú synovia človeka, že on sa ich ujíma? A predsa ťa stvoril len o niečo menšieho od anjelov (porov. Ž 8); ale hoci sa nepotrebuje starať o anjelov, o Abrahámovo pokolenie sa stará. Zložme teda naňho všetky naše starosti.
Nikdy sa nevzdiali od teba jeho láska, nikdy sa neotrasie jeho zmluva mieru s tebou. Božie dary a povolanie sú navždy: On si tvoje meno vryl do svojich dlaní. „Či zabudne žena na svoje nemluvňa a nemá zľutovania nad plodom svojho lona? I keby ona zabudla, ja nezabudnem na teba. Hľa, do dlaní som si ťa vryl, tvoje múry sú vždy predo mnou.“ (Iz 49, 15-16)
Si dôležitý pre Boha. Prenes toto slovo do hĺbky svojho života, ku koreňu svojho bytia, svojej poslednej starosti a vezmi ho vážne, úplne bez výhrad. Aby si to mohol urobiť, možno budeš musieť zabudnúť na všetko tradičné poznanie, ktoré si sa o Bohu naučil, možno na samotné slovo, a pamätať si iba prázdnotu, ktorú v sebe nachádzaš, hlbokú potrebu, smäd, ktorý ťa navracia tebe samému, najmä v čase skúšky. Sme „adresátmi“ veľkej lásky bez hraníc. 
 
    
        
        
        
            
             Modlitbový kalendár provincie ASC    Slovensko 
             | 
        
    
 
          
    
        
            | 
               
             | 
            Pane, počuj moje slová   , | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            |   | 
            všimni si moje vzdychanie. | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            |   | 
            Pozoruj moju hlasitú prosbu, | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            |   | 
            môj kráľ a môj Boh. | 
              | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            |   | 
            Veď ku Tebe, Pane, sa   modlím, | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            |   | 
            za rána počúvaš moj hlas, | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            |   | 
            za rána prichádzam k tebe   a čakám. / Žalm 5/ | 
              | 
        
        
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            |   | 
        
        
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            | Deň v mesiaci | 
              | 
                   ÚMYSEL ZA | 
              | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            | 1 | 
              | 
            Stredisko Bardejov  + za sv.Otca a jeho úmysly | 
              | 
        
        
            | 2 | 
              | 
            Stredisko BA Daliborovo +   provinciálku FMA | 
              | 
        
        
            | 3 | 
              | 
            Stredisko BA Mamateyová +   za PR | 
              | 
              | 
        
        
            | 4 | 
              | 
            Stredisko BA Miletičová +   za provinciála SDB | 
              | 
        
        
            | 5 | 
              | 
            Stredisko Brezno + za   delegátov | 
              | 
              | 
        
        
            | 6 | 
              | 
            Stredisko Čajkov + za   nenarodené deti | 
              | 
              | 
        
        
            | 7 | 
              | 
            Stredisko   Detva + za nové povolania do saleziánskej rodiny | 
        
        
            | 8 | 
              | 
            Stredisko Dolný Kubín +   za miestnu Cirkev | 
              | 
              | 
        
        
            | 9 | 
              | 
            Stredisko Dubnica + za   misie | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            | 10 | 
              | 
            Stredisko Humenné + za   mladých  | 
              | 
              | 
        
        
            | 11 | 
              | 
            Stredisko   Ivanka-Bernolákovo + za všetkých kňazov | 
              | 
        
        
            | 12 | 
              | 
            Stredisko Košice +   vytrvalosť v povolaní | 
              | 
              | 
        
        
            | 13 | 
              | 
            Stredisko   Michalovce+predašpirantov ASC | 
              | 
              | 
        
        
            | 14 | 
              | 
            Stredisko Námestovo + za   matky v požehnanom stave | 
              | 
        
        
            | 15 | 
              | 
            Stredisko   Púchov + za chorých a trpiacich v salez.rodine | 
        
        
            | 16 | 
              | 
            Stredisko Poprad + za   krstné deti | 
              | 
              | 
        
        
            | 17 | 
              | 
            Stredisko Prešov-Juh + za   jednotu kresťanov | 
              | 
        
        
            | 18 | 
              | 
            Stredisko   Prešov-Sever + za tých, ktorí ochabli v povolaní | 
        
        
            | 19 | 
              | 
            Stredisko Rožňava + za   deti ASC | 
              | 
              | 
        
        
            | 20 | 
              | 
            Stredisko Ružomberok + za   našich biskupov | 
              | 
        
        
            | 21 | 
              | 
            Stredisko Sabinov + za   tých, ktorí stratili zamestnanie | 
              | 
        
        
            | 22 | 
              | 
            Stredisko Senec + za   dobrodincov salez.rodiny | 
              | 
        
        
            | 23 | 
              | 
            Stredisko Šaštín + za   zosnulých sal.rodiny | 
              | 
              | 
        
        
            | 24 | 
              | 
            Stredisko   Topolčany + za zosnulých dobrodincov sal.rodiny | 
        
        
            | 25 | 
              | 
            Stredisko Trnava + za   manželstvá v kríze | 
              | 
              | 
        
        
            | 26 | 
              | 
            Stredisko Zlaté Moravce +   za MR celej ASC | 
              | 
        
        
            | 27 | 
              | 
            Stredisko Zvolen + za   kňazské a rehoľné povolania | 
              | 
        
        
            | 28 | 
              | 
            Stredisko Žilina +   direktorov SDB | 
              | 
              | 
        
        
            | 29 | 
              | 
            Provinciu SDB+provinciu   FMA | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            | 30 | 
              | 
            Generalného predstaveného   SDB+ašpirantov ASC | 
              | 
        
        
            | 31 | 
              | 
            voľný úmysel | 
              | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
        
        
            |   | 
              | 
            Dám Ti učiteľku. Ona ťa   povedie a naučí múdrosti. | 
        
        
            |   | 
              | 
            
             Bez nej každá múdrosť je   hlúposťou./zo sna Don Bosca/ 
              
             | 
        
    
 
 
Peter Kertys ASC
 
 
List hlavného predstaveného saleziánov po návšteve na Haiti
List hlavného predstaveného saleziánov po  návšteve na Haiti
 
Drahí spolubratia, členovia saleziánskej rodiny, priatelia  dona Bosca!
Chcel by som vás poinformovať o mojej  návšteve na Haiti počnúc venovaním, ktoré napísali a podpísali  spolubratia tejto  Vizitatórie v knihe Haiti, obraz krajiny,   ktorú mi darovali pri mojom odchode. Pokladám ju nie za chválu svojej   osoby, ale za úprimný prejav ich skúsenosti a pocitov, a súčasne za   uznanie tým, ktorí zviditeľnili Božiu Prozreteľnosť a dali im pocítiť   láskavú a solidárnu Božiu blízkosť:
Behom   niekoľkých sekúnd nás hrôzostrašné zemetrasenie položilo na kolená.   Apokalyptická katastrofa. Zrúcaniny. Mŕtvi. Krik. Plač. Strach.   Znechutenie. Ticho. Vzbura. Tma. Trauma. Bieda. Zúfalosť. Vystreté ruky   k inému. Vystreté ruky k Bohu. 
„Videl som. Počul som. Viem o jeho utrpení. Preto som  zostúpil... Vyvedieš môj ľud“ (Ex 3, 7-10).
Don   Pascual, ako Pán, aj Ty si videl a teraz vieš. VĎAKA Ti, že si to hneď   pochopil. Vďaka za list, ktorý si poslal všetkým saleziánom; vďaka za   to, čo nám Tvoje otcovské srdce poslalo. Animovanie iných. Uvedomenie   si. Solidárnosť. Bratstvo...
Don Chávez, pred  Pánom Ti dôverne hovoríme, že Tvoj spôsob  komunikovania, ktorý sa nám  veľmi páčil, je „otvorený list Tvojej  osoby“. Aké srdce otca! Aká  citlivosť!
Vďaka,   otče, že si nám neposlal Mojžiša. Vďaka, že si prišiel osobne. Vďaka,  že  si šiel po stopách Pána Ježiša e reagoval srdcom dona Bosca, aby si   mohol s nami kráčať po ceste, ktorá vedie od utrpenia zo straty našich   mŕtvych a nezvestných k začatému boju o život, od našich zrúcanín   k novému založeniu saleziánskeho diela počnúc konverziou každého   spolubrata a komunity.
Vďaka, vďaka, don  Pascual! 
V dňoch od 12. do 15. februára som  navštívil Haiti. Už odprvého dňa zemetrasenia, ktoré 12. januára  devastačne  a s množstvom mŕtvych zasiahlo väčšiu časť krajiny, bol som  v kontakte  so spolubratmi prostredníctvom každodenného telefonického  spojenia  s vtedajším predstaveným, donom Jacquesom Charlesom a donom  Sylvainom  Ducangem, ktorý mal koncom januára nastúpiť na jeho miesto  ako nový  predstavený. Úradne som oslovil provinciu z Antíl: konkrétne  som  požiadal provinciála, dona Víctora Pichardiho, aby hneď odcestoval  do  Port-au-Prince a vytvoril spojenie pomoci; okrem toho som celej   Kongregácii poslal list informujúc o dramatickej situácii našich   spolubratov prosiac všetky domy, diela a provincie o solidaritu, aby sme   dokázali čeliť naliehavej situácii, ako aj budúcej rekonštrukcii;   nakoniec som zmobilizoval všetky misijné prokúry, na čele s New Rochelle   v USA. Musím povedať, že som sa stretol s veľmi kladnou a príkladnou   odpoveďou pri všetkých týchto krokoch, za ktoré vyjadrujem svoju   vďačnosť a o ktorých musím vydať pozitívne svedectvo.
Predsa však som pokladal za nevyhnutné,  dôležité a významné  osobne navštíviť Haiti a vyjadriť cez osobu  hlavného predstaveného  blízkosť, bratstvo a solidárnosť kongregácie.  Zblízka som chcel mať  účasť na utrpení a neistote, v ktorej žije celé  obyvateľstvo. Túžil som  lepšie poznať situáciu úplne alebo čiastočne  zničených saleziánskych  domov, najmä tých v oblasti Port-au-Prince  a spolu s predstaveným  Vizitatórie a jeho radou uvažovať o voľbách,  ktoré bude treba urobiť pre  najbližšiu budúcnosť.
Aj keď pilot helikoptéry pri príchode  do Port-au-Prince krúžil  nad najviac zničenou oblasťou, čo mi hneď  pomohlo cez panoramatický  pohľad zhora vytvoriť si celkový obraz  o situácii, predsa však iba  cestou autom som si overil do akej miery  boli budovy zničené, a keď som  chodil pomedzi ruiny, mal som možnosť  efektívne zhodnotiť dramatickosť  zemetrasenia, ktoré zasiahlo toto  bezbranné a na takúto udalosť  nepripravené obyvateľstvo.
Zostal som zdesený, keď som videl šírku  zničenia,  apokalyptickú krajinu smrti, utrpenia a zúfalstva. Národný  palác, symbol  pýchy a moci, sa doslova zrútil a vo vzduchu zostali iba  jeho stĺpy,  a podobne aj iné budovy ministerstiev. Z katedrály zostalo  stáť iba  priečelie a bočné steny, strecha a stĺpy ľahli zemou. Zdalo sa  akoby  mesto počas tých 28 sekúnd silného zemetrasenia stratilo hlavu  a srdce.  Práve tak to presne  bolo, pretože od tejto chvíle a naďalej  absolútne chýbalo vedenie štátu,  a život ľudí, aj keď podstatne  paralyzovaný, ide dopredu skôr  zotrvačnou silou a bojom o prežitie než  organizáciou spoločnosti, ktorá  by ho mala podporovať a byť mu na  pomoci.
Keď som počúval svedectvá tých, ktorí  zemetrasenie prežili a  najmä tých, ktorí utiekli pred smrťou po tom, čo  celé hodiny alebo dni  strávili v pasci ruín stien, dlážok, stropov  a múrov, a keď som pohľadom  postupne zachytával zničené budovy a domy,  usiloval som sa počuť Boží  hlas, ktorý ako krv Ábela kričí hlasom  tisícok mŕtvych pochovaných  v spoločných hroboch alebo ešte pod  ruinami. Usiloval som sa počuť Boží  hlas, ktorý hovoril cez hluchý hluk  tisícov osôb, ktoré živoria pod  stanmi čo im darovali medzinárodné  organizácie alebo si nejakým spôsobom  zhotovili z rôznych kusov  handier. Usiloval som sa otvoriť si uši  a srdce a počuť výkrik Boha,  ktorý sa nechával počuť cez hnev a pocit  bezmocnosti tých, ktorí vidia,  že všetko to, čo vybudovali – či už je  toho mnoho alebo málo –, sa  stratilo v dyme, v ničom. Počíta sa, že bez  strechy nad hlavou zostalo  od 300 do 500 tisíc ľudí.
Je pravda, že zemetrasenie s magnitúdom  7,5 stupňa spôsobuje  otras nespočítateľnej devastačnej sily, ale  pravdou je aj to, že aj  v tomto prípade zničenie a úmrtia boli ešte  ničivejšie z dôvodu biedy  v každom zmysle slova. V takýchto podmienkach  nie je možné vybudovať  život dôstojný tohto pomenovania a ani stavby  na bývanie, ktoré by boli  istejšie a odpornejšie voči takémuto druhu  násilného živlu prírody.  Preto nemôže byť dnes výzvou iba otázka  opätovného vybudovanie múrov  zničených budov, domov a kostolov, ale  znovuzrodenia Haiti s podmienkami  skutočne ľudského života, kde práva,  všetky práva, sú pre všetkých  a nie len privilégiom niektorých.
Takmer úplná absencia vlády necháva  ľudí ochromených utrpením,  podliehajúcich úzkostiam a zúfalstvu,  blúdiacich po uliciach bez  „kompasu“ a cieľu. Hlboký dojem zanechalo na  mne neustále chodenie ľudí,  ktorí sú „pútnikmi“ boja o život. Aj  v prípade Cirkvi smrť arcibiskupa,  generálneho vikára, kancelára, 18  seminaristov a 46 rehoľníkov  a rehoľníc, spolu so zrúcanými domami,  školami a asistenčnými  strediskami sú bolestnou stratou pastierov,  výrazne potrebných pre tento  ľud.
Bohužiaľ prakticky sa už pominul  „okamih správy“, keď sa Haiti  nachádzali v strede javiska dejín ako  padnutá obeť na zem, na ktorú  sa sústredila pozornosť veľkých  televíznych sietí a novinárov, vždy  poľujúcich po udalostiach, ktoré  vedia zvýšiť televíznu sledovanosť.  Dnes sa mesto nachádza v oveľa  väčšom chaose než predtým. Treba  obdivovať aj náboženské cítenie, ktoré  haitskému ľudu pomáha stretať sa  pri modlitbe, čo teraz silne  využívajú protestantské sekty, ale udivuje  aj snaha vrátiť sa do  normálneho života, keď sa v podstate všetko  zmenilo.
Aj keď táto naliehavá situácia môže  trvať ešte aspoň ďalšie  dva mesiace, podľa názoru tých, ktorí riadia  túto etapu práce, nadišla  hodina vysúkať si rukávy a začať s obnovou  krajiny, aby sa mohla znovu  zrodiť z popola. Ide o veľkú príležitosť,  ktorá sa ponúka tejto  chudobnej krajine, starobylej „perle Antíl“.
Aby sa tento sen stal skutočnosťou,  nezačína sa od nuly, ale  „in primis“ - od samotných Haiťanov, ktorí sú  povolaní viac ako  kedykoľvek predtým stať sa protagonistami novej etapy  svojich dejín. Nie  sú sami. Naopak, je potešujúce vidieť veľké  množstvo organizácií  (celkovo okolo 80) seriózne zaangažovaných v tejto  naliehavej úlohe  spolu s veľkým počtom ľudí dobrej vôle, túžiacich  rozsievať nádej  a budovať budúcnosť haitského ľudu.
Tento protagonismus samotných Haiťanov  je absolútne  nevyhnutný, aby mohli prekonať nielen sklon k rezignácii,  ktorá je tak  trochu ich typickou kultúrnou črtou, ale aj absolútnu  závislosť na  cudzine, čo by mohlo viesť k pokušeniu hier o moc a zbaviť  Haiti ich  suverenity.
Preto otvorenosť našich domov, aj keď  sú vážne poškodené – mám  na mysli domy saleziánov – a ochota prijať  bezprístrešných tak, aby sa  u nás dobre cítili napriek tomu, že  prežívajú svoju tragédiu, a prijať  aj občianske organizovanie týchto  táborov bezprístrešných, ako  aj rozhodnutie žiť s nimi v stanoch ako  oni, mi urobilo veľkú radosť  a som hrdý na svojich bratov saleziánov.
Kiežby by Pán chcel zmeniť tento súboj,  ktorý naplnil smútkom  všetky rodiny na Haiti, na spev a tanec radosti.  Nebolo by spravodlivé,  ani zodpovedné nechať padnúť do ničoho, do  prázdna, do neplodnosti smrť  desiatok tisícov obetí, ako aj stratu  všetkého, čo vlastnili tí, ktorí  sa bez ničoho ocitli na ulici.
Z našej strany vnímame, že je potrebné  angažovať sa v obnove  krajiny, ale aj znovu založiť kongregáciu cez  prítomnosti, ktoré by  odpovedali na očakávania a potreby haitskej  spoločnosti, Cirkvi a  mladých.
Povedal som, že skôr ako o vybudovanie stien a múrov, ide  o zmenu zmýšľania.
Štát sa musí tak zmeniť, aby mohol  zaistiť dôstojný život pre  všetkých svojich občanov, garantujúc im  všetky práva a odstrániac  nespravodlivosť, korupciu, biedu, bez  ideológií a s prejavmi autentickej  demokracie.
Avšak aj Cirkev, a v rámci nej aj  zasvätený život, sa musia  zmeniť, usilujúc sa o silnejšiu totožnosť,  vernosť Ježišovi a jeho  evanjeliu, dobre integrujúc evanjelizáciu,  ľudský rozvoj a premenu  kultúry i spoločnosti.
Z tohto zorného uhla som spokojný  s formou, akou predstavený  vizitatórie a jeho rada zabezpečujú chod  vecí v tejto situácii.  Zorganizovali pomoc (postarali sa o stany,  jedlo, vodu, psychologickú  a duchovnú pomoc) pre všetky bezprístrešné  rodiny, ktoré našli útočisko v  Thorland, Pétion-Ville, Delmas, Cité  Soleil. Snažili sa pomôcť  zamestnancom našich komunít a diel. Postarali  sa aj o spolubratov v tých  našich domov, ktoré sa stali neobývateľné:  Fleuriot, provinciálny dom,  Gressier, ENAM [Ecole Nationale des Arts et  Métiers – to jest Národná škola  umení a remesiel, zahŕňajúca základnú a odbornú školu, oratórium, mládežnícke skupiny a pod. – pozn. prekl.].
Do života uviedli bezprostredný plán,  ktorý počíta  s reorganizáciou vizitatórie na všetkých úrovniach,  vrátane nového  založenia diel, revízie pastoračného zámeru vo  všeobecnosti ako aj  v určitých prostrediach, majúc vždy na zreteli  najmä potreby  spoločnosti, Cirkvi a mladých.
Po obídení miest zemetrasenia  a vypočutí dostupných informácií  týkajúcich sa našich diel, nevyhnutne  bude treba urobiť previerku, či  sú jednotlivé domy a diela, ktoré  zostali stáť na nohách, ešte  obývateľné. Následne bude treba:
- zaistiť ochranu všetkých  diel, z ktorých niektoré už boli vybrakované, vybudujúc zrútené ohrady;
- všetko znovu vybudovať spolu  s OPEPB [Opera  delle piccole scuole di Padre Bonhem – Dielo malých škôl otca Bonhema –  pozn.prekl.], nachádzajúce sa vedľa ENAMu, ako aj  tie v Cité Soleil,  čo znamená, že treba vypracovať nový celkový plán  školy v Lakay e  mládežníckeho strediska;
- umiestniť ENAM tak, aby bolo  možné vybudovať Stredné odborné učilište,  ktoré by  vedelo odpovedať na dané potreby a obrátiť tak stranu  v dejinách tohto  diela: z toho dôvodu treba hľadať to najlepšie miesto;
- znovu vybudovať mládežnícke  stredisko v Thorlande a viacúčelovú halu;
- znovu vybudovať farnosť v  Cité Soleil a mládežnícke stredisko;
- znovu vybudovať spálňu a triedy školy  v Gressier;
- znovu vybudovať časť  základnej školy v Pétion-Ville;
- znovu premyslieť dielo v  Fleuriot, berúc do úvahy potreby domu pre ponovicov a študijného  strediska;
- umiestniť provinciálny dom  inde a súčasné sídlo prenechať komunite zo Cité Soleil;
- zjednodušiť komplex diel vo  Fort-Liberté uprednostniac Stredné odborné učilište, Školu  pre formáciu učiteľov, ktorá je strategická  a nevyhnutne potrebná pre formáciu nového typu vychovávateľov, ktorých  Haiti potrebuje a Ošetrovateľskú školu, ktorá ako jediná  zostala v krajine;
- urobiť rozlišovanie ohľadom  budúcnosti Poľnohospodárskej školy „Vincent’ di Cap-Haïtien“,   nachádzajúcej sa na území, ktoré nám nepatrí a umiestniť ju v Tosià   alebo v Gressier, kde sme vlastníkmi veľkého pozemku. Nateraz nech   funguje s tými výchovnými službami, ktoré ponúka;
- urobiť rozhodnutie ohľadom  Baudinu (dom noviciátu, ktorý de facto nefungoval a ak,  tak iba tri  roky): buď ho darujeme Haitskej biskupskej konferencii pre  nejaké jej  stredné učilište alebo ho treba predať.
To však neznamená, že sa bude musieť  urobiť všetko a v tom  istom časovom rozpätí. Bude treba zostaviť  hierarchickú postupnosť  v tom, čo sa plánuje urobiť. Môžeme počítať s  už existujúcou  disponovanosťou Talianskej občianskej ochrany,   ktorá vyjadrila svoj úmysel a spokojnosť s tým, že môže s nami úzko   spolupracovať, ale aj s milodarmi, ktoré už prišli z prokúr,   medzinárodných organizácií, provincií alebo jednotlivých domov,   biskupských konferencií a dobrodincov.
Vzhľadom na prítomnosť a budúcnosť  provincie jej prioritou  nech je snaha pokračovať vo fungovaní tých škôl  a mládežníckych stredísk  tam, kde sú ešte funkčné a vybudovať alebo čo  najrýchlejšie  zrekonštruovať tie poškodené. Starostlivosť o mladých  a o ich výchovu  zostáva absolútnou prioritou tým viac, že v hre je  potreba vytvoriť novú  kultúru prostredníctvom novej výchovy, schopnej  vybudovať nové Haiti.
Toto všetko si urgentne vyžaduje  personál schopný tieto práce  koordinovať. Je to súčasne aj príležitosť,  aby mohol dobre začať  fungovať „Úrad pre plánovanie a rozvoj“  tejto našej  vizitatórie. V každom prípade priamym zodpovedným za akciu   „rekonštrukcia Haiti“ je – čo je správne – predstavený vizitatórie don   Sylvain Ducange, s ktorým spolupracuje Fr. Mark Hyde, riaditeľ Misijnej   prokúry v New Rochelle, poverený jej koordináciou a udržiavaním   kontaktov s organizáciami zaujímajúcich sa o rekonštrukciu krajiny.
Budúci rok slávi vizitatória blahoslaveného Filipa  Rinaldiho na  Haiti 75. výročie prítomnosti v tejto krajine. Pre  haitských  spolubratov to bude autentické jubileum a kiežby sme počas  tohto ich  výročia mohli vidieť opätovné založenie charizmy ako  obnoveného daru zo  strany Boha pre haitskú mládež.
Jubileum je aj príležitosťou pre  konverziu: to znamená byť si  vedomý nielen svojich hriechov, ale aj  hriechov komunity a inštitúcie,  nakoľko sme nedokázali do hĺbky  prežívať našu totožnosť zasvätených  apoštolov a z duchovného  i apoštolského projektu dona Bosca,  zadefinovaného v stanovách, sme  nedokázali vytvoriť autentický  evanjeliový projekt života.
Kým vyjadrujem svoju povďačnosť  kongregácii, našim misijným  prokúram, nám blízkym medzinárodným  organizáciám, dobrodincom  a sympatizantom saleziánskeho diela za ich  veľkodušnosť a iniciatívnosť  s akou odpovedali na môj predchádzajúci  list, všetkých pozývam  pokračovať v snahe vyjsť v ústrety obrovským  potrebám tejto krajiny,  ktorá sa ocitla v krajnej núdzi.
Panne Márii zverujem túto novú etapu  dejín. Ona nech je našou  vodkyňou, aby sme mohli túto úlohu zvládnuť.  Nech vám všetkým vyprosí  Božie požehnanie.
S láskou  a úctou v donovi Boscovi
 
Don Pascual Chávez V., SDB
hlavný predstavený
 
Rím, 25.  februára 2010